2022. július 26., kedd

Albánia 2022. - 1.

Utazás, előkészületek, egyebek Már 2019-ben, az első albániai utunk alkalmával eldöntöttük, hogy ide ismét visszatérünk. Természetesen, a következő évben lett volna beütemezve, ha a világhelyzet közbe nem szólt volna. Tavaly meg... úgy éreztük, hogy inkább maradunk az EU területén (és milyen csodás görögországi nyaralásban volt részünk! ... ) No, de amikor felmerült, hogy idén hol nyaraljunk, a család összes tagja azt mondta: ALBÁNIÁBAN!!! Valahogy mindannyian vágytunk ide vissza, mert feltett szándékunk volt megnézni az ország északi/bb részein is a látnivalókat, hiszen Albánia nemcsak a tengerpartot jelenti, bár - természetesen - az is előkelő helyet foglal el az útbaejtendő helyek listáján. :) No, de térjek vissza a legelejére, amikor eldőlt, hogy Albániába megyünk. Feltevődött a következő logikus kérdés: oké, de hová? Ugyanis mi nem szoktunk visszamenni kétszer ugyanarra a helyre, de az is igaz, hogy 3 évvel ezelőtt az akkori szállásunk olyan magasra tette a lécet, hogy attól féltünk, ha nem sikerül ugyanolyan jó helyet találni máshol, csalódás lesz. A dolgot nehezítette az is, hogy Vlorától fölfelé többnyire homokos strandok vannak, és mi, ha csak lehet, inkább előnyben részesítjük a köves-kavicsos vagy sziklás partokat, de ha Vlorától délre foglalunk szállást, az még mindig olyan messze van az ország északi régióitól, hogy nagyon nehezen tudnánk egy-egy egynapos kirándulásba sűríteni a látnivalókat. Nem beszélve arról, hogy az utat a LLogara hágón - biztos vagyok benne - Férj nem tenné meg kétszer, tehát 1 napba szinte semmit sem lehetett volna belesűríteni. Végül aztán mégis megkerült a megfelelő megoldás: lefoglaltuk a régi szállásunkat - mert akárhogy és akárhol is néztünk másikat, úgy gondoltuk, hogy nem ér fel ezzel. :P :D , de csak 5 éjszakára. Előtte pedig - úgy döntöttünk - körutazás szerűen fogunk 3-4 éjaszkát eltölteni az ország különböző helyein. És bár számítottunk arra, hogy ez a fajta utazás eléggé fárasztó tud lenni egy bizonyos pont után, de ott lebegett előttünk, hogy végül, a végső állomásunkon 5 kerek napig csak pihengetünk, strandolunk, sétálunk. Az útvonal kiválasztása nagyon könnyen és gyorsan ment, úgy gondoltuk, hogy Szerbia és Montenegró érintésével Shkodert célozzuk meg legelsőnek. Sőt úgy, hogy ott lesz az első éjszakánk, nem "pazarolunk" el egy éjszakát köztes szállásra, pl. Szerbiában, ezzel én és Férj is egyetértettünk. Azt mondtuk, azt az éjszakát inkább rászánjuk egy másik helyre Albániában. :) És így is lett, csak végül, indulás előtti héten, amikor az útvonalat tervezgettük, és próbáltuk a helyszíneket, időpontokat, menterendeket, útviszonyokat stb. szinkronizálni, egy huszárvágással mindent megváltoztattunk: nem mentünk Shkoderbe, hanem direkt Valbonára mentünk, a Valbona-hegységben, és Montenegrót is elvetettük, helyette inkább Koszovón haladtunk keresztül. Mert így mindenféle szempontból praktikusabbnak gondoltuk, és bebizonyosodott, hogy jól gondoltuk. Ezek után én lefoglaltam az első éjszakai szállásunkat (a többit mindig csak az adott reggelen foglaltuk, még az előző szállás wifijét kihasználva), Férj pedig offline térképeket töltött le, ugyanis Albániában nekünk nagyon drága lenne a roaming-os internet és telefonálás. A határnál akartunk itteni kártyát venni, de ahol mi jöttünk át, senki sem árulta. De boldogultunk anélkül is... Az útvonalunk a következőképpen alakult: 1. nap: Otthon, Szerbia, Koszovó, Albánia - Valbona; 2. nap: Valbona, Fierza, kompozás a Komani-tavon, Koman, Shengjin (ez már tengerpart, hogy érezzük, hogy tengeren nyaralunk. :D ) 3. nap: Shengjin, Kruja, Tirana, Berat - az ezer ablak városa 4. nap: Berat, Llogara-hágó, Dhermi, Aquarium Beach, Dhermi 5. nap: Dhermi, Porto Palermo, Borsh, Saranda 5-9. nap: Saranda 10. nap: Saranda, Otthon <3 A sarandai napokat, valamint a hazautat majd adott időben részletezni fogom. :) Egyelőre még csak néhány adat: Hajnali negyed 1-kor indultunk el otthonról, fél 6 körül léptük át aromán-szerb határt Temesmóránál (Moravița), szerb idő szerint délelőtt 11 előtt érkeztünk a szerb-koszovár határhoz, ahol meglehetősen hosszúra sikeredett az átkelés (kb. 1 óra és 10-15 perc), majd Qafe Morinénál hagytuk el Koszovót és léptünk át Albániába. Innen még jó 40 km-ünk volt a Valbona-hegység-beli szállásunkig, de - bár kellően elfáradva - mégis eléggé hamar megérkeztünk, helyi idő szerint (Romániához képest 1 órával hátrább, azaz EET+1) 17.15-kor leparkoltunk a Bujtina Hysa vendégház előtt, ahol szívélyesen, tárt karokkal és nyitott szívvel fogadtak.